𝑏𝑎𝑏 4 : 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑎𝑑𝑏𝑖𝑟𝑎𝑛 𝑛𝑒𝑔𝑒𝑟𝑖 𝑛𝑒𝑔𝑒𝑟𝑖 𝑚𝑒𝑙𝑎𝑦𝑢 𝑡𝑖𝑑𝑎𝑘 𝑏𝑒𝑟𝑠𝑒𝑘𝑢𝑡𝑢
4.1 PEMERINTAHAN KESULTANAN MELAYU DI PERLIS, KEDAH, KELANTAN,
TERENGGANU DAN JOHOR
K E R A J A A N P E R L I S
Latar
belakang |
a)
wilayah yang diasingkan daripada kedah pada tahun 1842. b)
pada tahun 1843, maharaja siam
mengiktiraf syed hussin jamalullail
di bangkok sebagai raja perlis yang
pertama dengan gelaran phya songkhram
rama wichit willis asmara phya pelit. c)
istiadat pengisytiharan diadakan di istana arau sebagai
pemberitahuan kepada rakyat . |
Pentadbiran
|
a)
raja syed hussin jamalullail melantik pembesar tempatan untuk membentuk pentadbiran berwibawa. b)
tuan syed abdullah ibni syed harun jamalullail dilantik sebagai raja muda perlis.
Dato arau sebagai perdana menteri dengan gelaran dato belat paduka seri
perdana menteri c)
perlis dibahagikan kepada 22 buah mukim |
Perundangan
|
a) menjadikan
undang undang kesultanan kedah sebagai rujukan b) pelaksanaannya
menitikberatkan kebajikan terhadap rakyat |
Hubungan
luar |
a)
menjalin hubungan baik
dengan siam b)
sebagai strategi untuk tidak diganggu gugat
oleh kuasa lain |
K E S U L T A N A N K E D A H
Latar
belakang |
a) merupakan
antara kerajaan terawal yang bermula sejak abad ke-7 b) islam bertapak di kedah sejak abad ke-12
dan memulakan sistem pemerintahan
islam. c) pusat pemerintahan di kota bukit meriam d) pemerintah pertama yang bergelar sultan ialah sultan mudzaffar
shah. |
Pentadbiran
|
a) diketuai
oleh sultan dan dibantu
oleh pembesar b)
mempunyai undang undang yang kemas dan teratur c)
wujud pembahagian wilayah di bawah pengawasan pembesar daerah d)
terdapat 128 buah mukim pada
abad ke-19 |
Perundangan |
a) kanun undang undang kedah yang pertama ditulis pada tahun 1650 b)
memberikan hak dan kuasa kepada raja dan golongan
pemerintah |
Hubungan
luar |
a)
menjalinkan hubungan diplomatik, bantuan ketenteraan, pentadbiram dan kewangan
dengan siam b)
merupakan strategi untuk
mempertahankan negeri daripada ancaman burma |
K E S U L T A N A N K E L A N T A N
Latar
belakang |
a)
wujud sebelum abad ke-17 b)
disatukan semasa pemerintahan long
yunus pada tahun 1776-1794 dengan gelaran yang dipertuan. c)
berlaku pertelingkahan antara kelantan dengan terengganu pada tahun 1812. d)
sultan muhammad I membuat persetiaan dengan siam bagi mengelakkan ancaman
terengganu e) maharaja siam mengurniakan gelaran phya pipit pakdi kepada sultan muhammad I bagi megakui kedudukan
baginda sebagai pemerintah kelantan f)
kesannya, siam meluaskan pengaruhnya di kelantan sehingga tahun 1909 |
Pentadbiran |
a) sultan dibantu oleh pembesar b) sistem jemaah menteri dibentuk oleh sultan muhammad II
(1839-1886) c) di
peringkat wilayah, kelantan dibahagikan kepada jajahan. d)
pada tahun 1904, terdapat 3 jajahan iaitu
selatan batu mekebang, pasir puteh dan pasir mas e)
pada peringkat paling bawah, pentadbiran dijalankan oleh tok kweng yang
dibantu oleh imam |
Perundangan |
a)
pelaksanaan undang undang
syarak di kelantan semasa pemerintahan sultan muhammad II
mewujudkan suasan aman dan menjadi pusat perdagangan yang makmur b) hubungan dengan kerajaan siam terjalin semasa
pemerintahan sultan muhammad I c)
kelantan menjalin hubungan dengan terengganu, kedah, patani dan negeri negeru
melayu yang lain |
Latar belakang |
a) diasakan oleh sultan zainal abidin I pada tahun 1708-1733 b) membawa kemajuan, memelihara
kedaulatan kerajaan, dan merupakan negeri terakhir menerima penasihat british |
Pentadbiran |
a) sultan dibantu oleh pembesar yang
menjadi penasihat dalam hal pentadbiran wilayah dan daerah b) sistem
penghulu diperkemaskan semasa pemerintahan sultan omar (1839-1876) c) pemerintahan sultan zainal abidin
III dibantu oleh tengku musa, tuan hitan dan che abdul rahim d) pembesar
bergelar dato mata-mata bertugas menyambut kedatangan pelawat atau
orang kenamaan e) sistem
jemaah mesyuarat kerajaan dibentuk bagi memutuskan sesuatu hukuman
atau pengisytiharan negeri. Anggotanya dikenali sebagai ahli mesyuarat. |
Perundangan |
a) sultan zainal abidin I melaksanakan
sistem perundangan berasaskan prinsip keadilan islam.
Bagina melantik tengku musa sebagai ketua jabatan mahkamah. b) undang undang bagi diri kerajaan
terengganu diperkenalkan pada tahun 1911 c) hakim
mahkamah dipilih daripada individu yang berkebolehan
dengan berpengetahuan agama yang luas |
Hubungan
luar |
a) menjalinkan hubungan dengan siam sejak abad ke-18 b) menjalinkan hubungan dengan kelantan, patani dan johor c) hubungan tersebut mengiktiraf
kedudukan terengganu sebagai negeri berdaulat oleh negeri negeri melayu yang
lain |
K E S U L T A N A N J O H O R
Latar belakang |
a) institusi kesultanan di johor
berlaku setelah institusi kesultanan hohor daripada jurai kesultanan melaka
berakhir pada tahun 1699 b) kesultanan johor diperintah
oleh keturunan bendahara c) konflik politik yang berlaku
membolehkan keturunan temenggung daeng ibrahim menjadi pemerintah di johor. d) anakanda baginda, daeng abu bakar
menjadi sultan johor pada tahun 1885 |
Pentadbiran
|
a) zaman pemerintahan maharaja abu
bakar, johor mengalami zaman pemodenan. b) mengasaskan sistem
pentadbiran moden c) mewujudkan majlis
jemaah diraja johor, jemaah menteri dan jabatan jabatan kerajaan. d)jawatan menteri besar dan setiausaha
kerjaan diwujudkan bagi melicinkan pentadbiran e) pembesar-pembesar kerjaan seperti
dato seri amar diraja dan dato bentara dalam bertanggungjawab membantu
pemerintahan sultan |
perundangan |
a) pada tahun 1895, memuktamadkan
pemasyhuran undang undang tubuh kerajaan b) digunakan sebagai aturan dalam
pemerintahan |
Hubungan
luar |
a) maharaja abu bakar menjalinkan
hubungan dengan terengganu, perak pahang dan selangor b) mengadakan hubungan dengan negara
negara luar melalui lawatan ke eropah dan jepun c) kesannya, kuasa kuasa ini
mengiktiraf kedudukan johor. |
F A K T O R P E L U A S A N K U A S A B R I T I S H
1. kedudukan yang strategik
2. menghalang kemasukan kuasa barat lain
3. kemakmuran dan kekayaan sumber hasil
4. menghubungkan burma dengan pulau pinang
5. beban orang putih
S T R A T E G I P E L U A S A N K U A S A
B R I T I S H
KEARAH PERJANJIAN BANGKOK 1909
- Perlis, Kedah, Kelantan &
Terengganu mempunyai hubungan rapat dengan Siam
- Negeri-negeri ini adalah di bawah naungan Siam & dikehendaki menghantar
bunga emas & perak setiap 3 tahun sekali
- Siam menganggap hantaran bunga emas & perak sebagai tanda ketaatan
serta kepatuhan kepada Siam
- Negeri-negeri ini menganggap penghantaran bunga emas & perak sebagai
tanda persahabatan
- Pengaruh Siam ke atas negeri-negeri ini kurang menyenangkan pihak British.
- Matlamat utama British adalah memastikan laluan perdagangan di antaraIndia
& China selamat
- British menggunakan strategi perjanjian untukmeluaskan kuasa konfrontasi
secarabersemuka akan merugikannya
- Sejak 1826, terdapatbeberapa perjanjian melibatkan British-Siam yang
menyentuh hal ehwal negeri Melayu
- Melalui Perjanjian Bangkok 1909, British berjaya meluaskan kuasa di
Perlis, Kedah, Kelantan & Terengganu
P E R J A N J I A N B A N G K O K 1 9 0 9
1. April 1907
Selepas Perjanjian Perancis-Siam, British mula mengadakan rundingan dgn
Siam.Perjanjian diusahakan oleh Penasihat Am bagi kerajaan Siam, E. H. Strobel
dgn Ralph Paget, wakil British di Bangkok.
2. Jun 1907
Pejabat Tanah Jajahan membenarkan usaha perundingan ini.
3. 13 September 1907
Strobel menemui Menteri Dalam Negeri Kerajaan Siam, iaitu Putera Damrong
bagi menyampaikan hasrat British.
4. November 1907
Hasrat tersebut disampaikan kepada Raja Siam.
5. Januari 1908 – Januari 1909
Draf perjanjian dirangka pada Januari 1908 & dipersetujui pada bulan
Januari 1909.
6. 10 Mac 1909
Perjanjian ditandatangani antara wakil British, Ralph Paget dgn wakil
Siam, Putera Dewawongse Varaprakar, iaitu Menteri Hal Ehwal Luar Kerajaan Siam.
K E S A N P E R J A N
J I A N B A N G K O K 1 9 0 9
Melalui Perjanjian Bangkok 1909, negeri Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu
diserahkan oleh Siam kepada British.
• Negeri-negeri tersebut menerima seorang Penasihat British.
• Pada peringkat awal, Kelantan dan Terengganu menolak kehadiran penasihat
ini.
• Menampan usaha dan cita-cita kuasa Barat lain untuk bertapak di Tanah Melayu.
• Memperlengkapkan cita-cita British untuk menguasai seluruh Tanah Melayu.
- Sebelum campur tangan British, Johor sudah mempunyai sistem pemerintahan
dan pentadbiran yang teratur.
- Johor telah mencapai tahap kemakmuran yang tinggi.
- Keadaan ini didorong oleh kebijaksanaan Johor membangunkan negeri
sehingga British tidak mempunyai sebarang alasan meluaskan kuasa ke Johor.
- Penguasaan British terhadap Singapura menyebabkan kedudukan Johor
terancam.
K E M A J U A N D A
N K E M A K M U R A N J O H O R
- Perkembangan pesat dalam ekonomi komersial terutamanya dalam sektor
pertanian.
- Kebijaksanaan dan kecekapan pemerintah.
- Pemodenan Johor dalam pelbagai bidang seperti pentadbiran, infrastruktur
dan sosial yang membawa kemajuan dan kemakmuran yang menyeluruh.
- Kemunculan golongan pentadbir yang komited dan menjalankan tugas dengan
berkesan bagi memakmurkan ekonomi Johor.
S T R A T E G I B R I
T I S H M E N G U A S A I J O H O R
Perjanjian 1855
• Ditandatangani antara Sultan Ali dengan Temenggung Ibrahim.
• Menyatakan sekiranya jajahan Kesang hendak dijual oleh sultan, Kesang
hendaklah terlebih dahulu ditawarkan kepada British.
Perjanjian Setia 1855
• Ditandatangani antara Johor dengan British.
• Menyebut bahawa Johor hanya akan menerima seorang ejen yang peranannya
menyamai seorang pegawai Konsul dan lebih rendah daripada Penasihat.
• Hal ehwal luar dikawal oleh British.
Manipulasi British
• Pada 1879, Gabenor Negeri-negeri Selat mencadangkan kepada British untuk
menempatkan Residen di Johor.
• Secara terancang, British berusaha memanipulasi kedudukan kewangan Johor
dengan menawarkan pinjaman sebanyak 200 000 dolar kepada Johor bagi membiayai
pembinaan kereta api.
• Usaha ini tidak berjaya apabila cadangan tersebut tidak diterima kerana kesannya
akan menjejaskan ekonomi Johor.
Perjanjian
12 Mei 1914
• Sultan Ibrahim menandatangani perjanjian dengan Sir Arthur Henderson
Young, Gabenor Negeri-negeri Selat.
• Jawatan Konsul yang sebelumnya ditempatkan di Johor ditukarkan kepada
Penasihat Am British.
4.4 Sistem Pentadbiran Negeri-negeri Melayu Tidak
Bersekutu
• Perjanjian Bangkok 1909 membawa perubahan penting dalam sejarah di
negeri-negeri
Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu.
• Pada tahun 1914, kedudukan Johor berubah apabila menerima Penasihat Am
British.
• Kelima-lima buah negeri ini dikenal sebagai Negeri-negeri Melayu Tidak
Bersekutu.
Latar Belakang Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
Pentadbiran bersifat
longgar yang tidak ditadbir sebagai satu unit pentadbiran yang tunggal. |
Tidak ada perjanjian
khas bagi mewujudkan “gabungan” ini, sebaliknya lebih bersifat membezakan
pentadbiran negeri2 ini dengan Negeri-negeri Melayu Bersekutu (NNMB). |
Diletakkan di bawah
kawalan Pesuruhjaya Tinggi Negeri-negeri Melayu Bersekutu selaku
Gabenor |
Raja di NNMTB
mempunyai kuasa yang lebih besar berbanding dengan kuasa raja di
NNMB. |
Kelima-lima buah
negeri ini tetap kedudukannya sebagai negeri-negeri Melayu
pemerintahan beraja yang bebas dan mempunyai kuasa
autonomi. |
Usaha British untuk
menggabungkan kedua-dua sistem pentadbiran turut gagal kerana
adanya tentangan daripada raja Melayu NNMTB. |
P E N T A D B I R A N D I P
E R L I S
- Penasihat British terlibat secara langsung dalam pentadbiran dan turut
melibatkan pembesar tempatan.
- Majlis Mesyuarat Negeri menjalankan pentadbiran yang dipengerusikan oleh
raja.
- Kakitangan awam terdiri daripada orang Melayu. Pada 1931, hanya terdapat
3 orang pegawai Eropah dalam pentadbiran di Perlis.
- Setiausaha Kerajaan merupakan pegawai tadbir terpenting.
P E
N T A D B I R A N D I K E D A H
- Penasihat British terlibat secara langsung dalam pentadbiran yang turut
melibatkan pembesar tempatan.
- Kedah tidak akan diserahkan kepada mana-mana negeri lain tanpa keizinan
bertulis dibuat oleh sultan dalam Majlis Mesyuarat Negeri. Majlis Mesyuarat
Negeri menjalankan pentadbiran yang diwujudkan sejak tahun 1905.
- Kakitangan perkhidmatan awam terdiri daripada orang Melayu yang
berkebolehan.
- Setiausaha Kerajaan merupakan pegawai tadbir terpenting.
P E N T A D B I R A N D I K
E L A N T A N
- Penasihat British terlibat secara langsung dalam pentadbiran dan turut
melibatkan pembesar tempatan.
- Sultan mempengerusikan Majlis Mesyuarat Negeri dan Penasihat British merupakan
anggota Majlis.
- Kakitangan perkhidmatan awam terdiri daripada orang Melayu. Pegawai
Eropah dihadkan memegang jawatan tertentu sahaja.
- Menteri Besar memainkan peranan penting dalam pentadbiran negeri.
P E
N T A D B I R A N D I T E R E N G G A N U
- Pentadbiran negeri berlandaskan Undang-undang Bagi Diri Kerajaan
Terengganu yang diluluskan pada tahun 1911.
- Undang-undang ini menetapkan bahawa ketetapan atau perundangan yang
dilaksanakan tidak boleh dipinda.
- Penasihat British terlibat secara langsung dalam pentadbiran dan
melibatkan pembesar tempatan.
- Majlis Mesyuarat Negeri dan Jemaah Menteri diwujudkan bagi melaksanakan
pentadbiran kerajaan.
- Kakitangan perkhidmatan awam terdiri daripada orang Melayu. Penglibatan pegawai
Eropah dihadkan dalam pentadbiran.
P E
N T A D B I R A N D I J O H O R
- Berlandaskan Undang-undang Kerajaan Tubuh Kerajaan 1895.
- Sultan tidak dibenarkan menyerahkan negerinya kepada kuasa asing.
- Pentadbiran dijalankan oleh Menteri Besar. Setiausaha Negeri terdiri
daripada orang Melayu yang menjadi jurucakap kerajaan yang rasmi.
- Majlis Mesyuarat Menteri dan Majlis Mesyuarat Negeri membantu sultan menjalankan
pentadbiran.
- Orang Eropah dan Melayu dalam perkhidmatan kerajaan Johor dilayan sama
taraf dan keutamaan diberikan kepada orang Melayu yang berkelayakan bagi
memegang jawatan pentadbiran
KESAN LANGSUNG PERKEMBANGAN SEJARAH NEGERI-NEGERI MELAYU
TIDAK BERSEKUTU
Cuti umum |
• Selepas mencapai
kemerdekaan, ketetapan diambil untuk mengekalkan hujung minggu pada hari
Ahad. • 5 buah NNMTB
mengekalkan hari Jumaat sebagai cuti mereka. • Pada 1994, kerajaan
Perlis dan Johor menukar hari kelepasan amnya daripada hari Jumaat kepada
hari Ahad. • Pada 2014, kerajaan
Johor kembali menjadikan hari Jumaat sebagai cuti umum. |
Askar Timbalan Setia Negeri Johor |
• Dikenali dengan nama
Johor Military Force (Askar Timbalan Setia Negeri). • Ditubuhkan pada
1885 sewaktu pemerintahan Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar. Baginda
menerima saranan British agar memiliki sebuah pasukan tentera sendiri bagi
melindungi institusi diraja negeri Johor. • Memberikan
perkhidmatan menjaga keselamatan Sultan dan negeri Johor, terlibat dalam
perbarisan bersempena dengan ulang tahun raja di England pada tahun 1906. • Pasukan tentera ini
terus kekal relevan hingga hari ini. |
Pengenalan Birokrasi Barat
- Penasihat British menentukan dasar pentadbiran negeri sehingga
mengurangkan kuasa
sultan dan pembesar.
- Jabatan-jabatan baharu diperkenalkan di setiap negeri.
- Pasukan polis diwujudkan.
- Urusan pentadbiran negeri mula mengamalkan cara Barat, mahkamah sivil
diperkenalkan
dan pegawai-pegawai Barat turut dibawa masuk sebagai pegawai pentadbiran
kerajaan.
Penerusan Sistem Pentadbiran Tradisional
- Sistem pentadbiran tradisional seperti sistem Jemaah Menteri dan Majlis
Negeri dan
peraturan yang terdapat dalam Undang-undang Tubuh Kerajaan diteruskan.
- Pembesar Melayu menjadi peneraju sistem pentadbiran negeri.
- Pihak British turut membantu melalui peminjaman pegawai daripada
perkhidmatan awam
NNMB dan Negeri-negeri Selat.
- Negeri-negeri ini mempunyai sistem perkhidmatan awamnya sendiri.
- Kerajaan Kedah membuat perjanjian dengan kerajaan British yang
menyatakan bahawa
semua jawatan perkhidmatan awam hendaklah diisikan dengan pegawai Melayu
Kedah.
Pengekalan Kedudukan Sultan
- Perubahan yang berlaku dalam sistem pentadbiran di NNMTB tidak mengubah
kedudukan sultan.
- Sultan masih kekal sebagai puncak kuasa dalam pentadbiran negeri.
- Sultan masih mempunyai kuasa terutama dalam hal berkaitan dengan agama
Islam dan
adat istiadat Melayu.
- Kedudukan pembesar turut dikekalkan meskipun bidang tugasnya telah
berubah.
- Pembesar tidak lagi mengutip cukai dan pajak seperti sebelum ini,
sebaliknya diberikan
elaun dan pencen.
No comments:
Post a Comment